Nina, groep 5
Nina is een meisje van 8 jaar, ze is vrolijk, open, sociaal en leergierig. Zij gaat vanaf groep 1 elke dag huppelend naar school. In groep 1 en 2 doet zij het prima op school. Zij is slim, organisatorisch goed en neemt de leiding in het oplossen van problemen. Ze maakt makkelijk vriendjes en vriendinnetjes. Ze is ook erg sensitief; gevoelig voor spanning en door haar rijke fantasie snel onzeker/ angstig voor onbekende situaties. Nina is heel sportief, ze lijkt motorische goed ontwikkeld. Maar als je beter kijkt zie je dat de linker en de rechterhand erg slecht samen werken, en ze schrijft/ tekent erg onduidelijk. De fijne motoriek laat te wensen over.
Toen Nina in groep 3 ging leren lezen kreeg zij het zwaar. Na de herfstvakantie kwam ze niet blij thuis, eigenlijk voor het eerst in 2 jaar. Ik vroeg wat er was en ze antwoorde ”ik vond het helemaal niet leuk vandaag, ik gooi alle letters door elkaar’ en ‘hoe kan dat nou mamma, vorig jaar kon ik alles toch heel goed?’. Dit was voor mij het moment om contact op te nemen met school. Ze scoorde een E op de Cito tav lezen, slechter kan niet. Haar juffen hebben het probleem heel serieus opgepakt en contact gezocht met Willemien. Nina had al 2 jaar bij Willemien in groep 1 en 2 heeft gezeten, en zij dacht wel een patroon bij Nina te herkennen.
Op haar aanraden hebben we de “beelddenktest” gedaan; Nina scoorde van de 20 vragen 18 vragen positief. Geen twijfel mogelijk, Nina was een visueel ingestelde leerling.
Vanaf dat moment zijn we Nina gaan helpen met het visueel opslaan van informatie door van letters woordbeelden te maken. Ook zijn we gaan oefenen om de linker en rechter hersenhelft beter te gaan laten samen werken door allerlei motorische spelletjes met ballen en het meskerbord. Nina kreeg langzaamaan weer wat zelfvertrouwen. Ze vond het fijn om te weten dat er een reden was waarom het lezen en dictee bij haar moeilijker ging dan bij andere kinderen en Willemien leerde haar dat haar fantasie en ideeën juist goede eigenschappen waren en ze gaf een verklaring als de resultaten even achter bleven.
Nina zit nu halverwege groep 5, we zijn ruim 2 jaar verder. Alle slechte resultaten zijn weggewerkt, zij functioneert op lezen en schrijven op niveau, en de andere vakken boven gemiddeld. Ze heeft deze week een leestest gehad waaruit blijkt dat zij leest op niveau eind 5. Ze haalt het ene mooie cijfer na het ander. Uiteraard wel met elke dag extra oefenen thuis. Maar dat geeft niet. Wij hebben een gelukkig, zelfverzekerd en blij kind. En Nina, die is er trots op dat ze een beelddenker is!